שלטי הכוונה

שלטי הכוונה לאורך ההיסטוריה

שלטים הם ללא כל צל של ספק מוצרים חיוניים ביותר בכל חברה מתוקנת מטבע הדברים. האמת היא, כי איך שלא נסתכל על כך הרי שכולנו רגילים להיעזר מדי יום בשלטים, אך לא תמיד אנו מצליחים לתת את הדעת על חשיבותם בסופו של דבר. מחקרים מראים כי לכל אורך ההיסטוריה היו שלטי הכוונה כלי עזר עבור החברה האנושית בכל מיני תחומים כמובן. אמנם אין כל עוררין על כך, כי יש הבדלים משמעותיים בין שלטים בימי הביניים, בעת העתיקה או אפילו טרום המהפכה המדעית והדיגיטלית לבין השלטים אותם אנו מכירים כיום, אך העיקרון שלהם נשאר דומה מטבע הדברים.

אילו פרמטרים קבועים קיימים בשלטים מאז ומעולם?

שלטי הכוונה מבוססים על מספר פרמטרים קבועים. הפרמטר הראשון הוא הופעה של סימן אשר אמור לייצג פעולה מסוימת עבור מי שמביט בשלט. ישנם שלטים אשר מיועדים לילדים, למבוגרים, לנהגים, להולכי רגל, לעוברי אורח, לתיירים ועוד ועוד אוכלוסיות כאלה ואחרות. הדבר החשוב ביותר בשלט הוא סימן אשר יהיה מוכר עבור הנמען. במידה והשלט מציג יותר מדי סימנים לא מוכרים, אין לו תועלת.

חשיבות המיקום

פרמטר שני ולא פחות חשוב של שלטי הכוונה לאורך ההיסטוריה הוא המיקום שלהם. המוען יכול לבחור איפה לשים את השלט ועל פי כך לדעת מי יקרא אותו ומתי. גם השלט האיכותי ביותר אינו משיג את מטרתו במידה והוא מוסתר מאחורי שלט אחר, נמצא גבוה מדי או נמוך מדי וכדומה. המיקום של השלט הוא תנאי להצלחה שלו ולכן כדאי להשקיע מחשבה בנושא הזה.

התפקיד החברתי של השלטים

הפרמטר השלישי המגדיר את השלטים לאורך ההיסטוריה הוא התפקיד החברתי שלהם. ישנם שלטים המייצגים הוראות של שלטונות החוק, כמו לדוגא תמרורים ואזהרות. מנגד, קיימים שלטי הכוונה המיועדים לצורך עזרה לציבור. בין שלטים אלו ניתן למצוא לעיתים מודעות ופרסומות, אך ברוב המקרים מדובר על שלטים בעלי מסר אובייקטיבי. בסופו של דבר, התפקיד של השלטים הוא ליצור סדר בחברה מורכבת ולכן חשוב להשתמש בהם בצורה נכונה.